Haapamäen tähtenä tunnetulla rataverkon kunnossapitoalueella huolletaan suuri määrä lyhytkiskoraiteita ja tasoristeyksiä

NRC Group vastaa tällä hetkellä Haapamäen tähtenä tunnetusta Suomen rataverkon kunnossapitoalueesta viisi. Radalla on poikkeuksellisen paljon tasoristeyksiä ja vanhanmallista lyhytkiskoraidetta. Ammattilaiset varmistavat tasaisen ja varman kyydin niin junamatkustajille kuin raakapuukuljetuksille, muun muassa Äänekosken biotuotetehtaalle.

Jaa

Kunnossapitoalue viisi eli Orivedeltä Haapamäen kautta Äänekoskelle ja Seinäjoelle sekä edelleen kohti Vaasaa ja Kaskisia ulottuva alue tunnetaan myös nimellä Haapamäen tähti. – Nimi on vanhaa perua, koska vielä 80-luvulla radalla oli yksi sakara lisää Haapamäeltä Parkanon suuntaan, kertoo NRC Groupin projektipäällikkö Joonas Hytönen.

Seinäjoki–Vaasa-välillä on vilkasta matkustajaliikennettä, ja Haapamäen kautta kuljetetaan paljon raakapuuta. Äänekosken radan päässä sijaitsee myös maailman suurimpiin kuuluva sellutehdas, Äänekosken biotuotetehdas. – Radan pitää olla hyvässä kunnossa kaikissa olosuhteissa, koska suurin osa metsäteollisuuden tuotteista kuljetetaan Vuosaaren satamaan raiteita pitkin

Kunnossapitotyö sisältää kiskojen ja puisten ratapölkkyjen vaihtoja sekä raiteen läpituentaa

Kunnossapitoalueella on yli 500 kilometriä pääraidetta, joka on pääosin lyhytkiskoraidetta, jota ei ole hitsattu jatkuvaksi. Paljon työtä tuottaakin kiskojatkoksien kunnossapito, johon kuuluu esimerkiksi lätistymävirheiden hitsauskorjauksia ja jatkojen taivutusta.

– Junanpyörät hakkaavat jatkoskohtia alaspäin, joten painumat pitää taivuttaa mekaanisesti takaisin ylös, Hytönen kertoo. Myös sidekiskojen rasvaus on iso homma, joka osaltaan varmistaa, että kisko pääsee laajenemaan kuumalla ilmalla ja kutistumaan kylmällä.

Alueen kunnossapitotyö sisältää myös kiskojen vaihtoja sekä raiteen läpituentaa. Kunnossapitoalueella on myös poikkeuksellisen paljon puisia ratapölkkyjä, joita on vaihdettava oikealla syklillä oikeisiin paikkoihin.

Keväällä kunnossapidossa katse kääntyy tyypillisesti radan kuivatuksen toimintaan

Alkuvuodesta kunnossapidossa on keskitytty ennätyslumisen talven lumitöihin. Kun puhutaan Suomen rataverkon kunnossapitotöistä yleensä, niin kevättä kohti mentäessä katse radan kuivatuksen toimintaan, joita tarkastetaan pääosin liikkuvasta kalustosta eli vetureista. – Seuraamme sala- ja sivuojien tilannetta ja poistamme kallioleikkauksista paannejäätä.

Tarkkailua vaativat myös rumpuputket, joiden kautta vesi kulkee junanradan ali. – Jos kevät tulee vauhdilla, näillä lumimäärillä rummut joutuvat koville ja voivat tulvia, Hytönen toteaa.

Kun lumet ovat sulaneet, alkaa kasvillisuuden torjunta. Vesakkoa raivataan tyypillisesti ratojen varrelta 12 metrin alueelta raiteen molemmin puolin. Keväällä käynnistyy myös tasoristeysten kunnossapito.