Raitiotieallianssin muodostavat tilaajaosapuolet Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajaosapuolet NRC Group Finland Oy, Sweco Finland Oy, YIT Suomi Oy ja AFRY.
Raitiotien osa 1 toteutettiin vuosina 2017–2021 ja se sisältää raitiotien radat ja pysäkit Pyynikintorilta Hervantajärvelle ja yliopistolliselta sairaalalta Sorin aukiolle. Lisäksi on rakennettu varikko Hervantaan. Liikennöinti alkoi elokuussa 2021.
Raitiotien osa 2 toteutetaan vuosina 2020–2025, ja se sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta.
Osa 2 on suunniteltu rakennettavaksi vaiheittain siten, että osa 2 A (Pyynikintori-Santalahti) on valmis ja liikenne voidaan aloittaa vuonna 2023.
Osalla 2 B (Santalahti-Lentävänniemi) rakentaminen alkoi maaliskuussa 2022. Tämän osuuden rakentamisen ehtona oli, että Näsijärven täyttöön liittyvät lupakysymykset ratkaistaan ennen rakentamisen alkua. Korkein hallinto-oikeus ratkaisi joulukuussa 2021 Näsijärven täyttölupaa koskevan valituksen. Santalahti–Lentävänniemi-osuuden on tavoitteena olla valmis vuodenvaihteessa 2024-2025, jolloin myös raitioliikenne Lentävänniemeen voisi alkaa. Aikataulu tarkentuu kun Näsijärven täyttötyö etenee.